© Boğaziçi Üniversitesi Nâzım Hikmet Kültür ve Sanat Araştırma Merkezi

Barış Ödülü

Nâzım Hikmet hapisten çıktıktan sonra Münevver’le yerleştikleri Vâlâ Nurettin’lerin evinde sıkı bir gözetim altında tutulur. Polis evin civarında sürekli Nâzım Hikmet’i izler, bu yüzden de dışarıda olmasına rağmen tam anlamıyla özgür olamaz. Senaryolar yazarak geçimini sağlamayı planlar çünkü kitaplarını yayımlamaya kimsenin cesareti yoktur. Bu sırada güzel bir gelişme olur. Dünya Barış Konseyi 1950 yılında, Nâzım Hikmet’e, İspanya’dan Pablo Picasso, Şili’den Pablo Neruda, Amerika’dan Paul Robeson ve Polonya’dan Wanda Jakubowska ile beraber Uluslararası Barış Ödülü verilmesine karar verir.

Dünya Barış Konseyi, halklar arasında barış davasına Nâzım Hikmet tarafından yapılan eşi bulunmaz katkıyı, genel olarak yaptığı etkinlikleri göz önüne alarak, 1950- Uluslararası Barış Ödülünü Nâzım Hikmet’e vermeyi kararlaştırmıştır.
Başkan Frédéric Joliot-Curie
Jüri Başkanı: Pietro Neni
Paris, 9 Eylül 1950

Barış ödülünü almak için Kasım 1950’de Varşova’da toplanacak olan Dünya Barış Kongresi’ne katılmak ister ancak pasaport isteği geri çevrilir. Onun adına ödülü alan Pablo Neruda şöyle söyler:

Cezaevindeki yılları boşa geçmedi; Nâzım’ın lirik yapıtları en yüksek noktasına orada ulaştı. Sesi dünyanın sesi oldu. Barış için savaşın bu önemli günlerinde şiirlerimin onun şiirleriyle yan yana olmasından gurur duyuyorum.

Memet Fuat. Nâzım Hikmet.
Image
Hapisten Çıktıktan Sonra Nâzım Hikmet'in İstanbul'da Geçirdiği Günler
Ayşe Yaltırım, Kasım 2014
Nâzım Hikmet’in kız kardeşi Samiye Yaltırım’ın kızı ressam Ayşe Yaltırım, dayısına ve ailesine dair anılarını anlatıyor.
Nâzım'ın Hikâyesi Videoları

Tabanca taşıyordu, bana verirlerdi. Yani hep öldürülmekten korkuyordu. […] Bomonti’ye gidiyorduk akşamları. İşte sokakta yürüdüğünü ilk o zaman gördüm. Hep hapisteydi. Kır kahveleri vardı, küçük tahta sandalyeler, masalar, ağaçlar, yer toprak… Bir dans pisti vardı, orada akşamları hafif müzik çalardı, dans edilirdi. Akşam üzerileri yürüyüşe çıkardık, orada otururduk. Hatta dayımla dans bile ettim.

[Dayım] hanımlardan korkardı. Hem çok seviyor, aşık, ölüyor bitiyor. Sonra da başkası çıkıyor, ona aşık oluyor, ölüyor bitiyor, ama çok korkuyor, idare de edemiyor.

Image
Nâzım'ın Hapisten Çıkışı, Piraye ve Münevver'le Karşılaşması
Ayşe Yaltırım, Kasım 2014
Nâzım Hikmet’in kız kardeşi Samiye Yaltırım’ın kızı ressam Ayşe Yaltırım, dayısına ve ailesine dair anılarını anlatıyor.
Nâzım'ın Hikâyesi Videoları
Albüm
Murat Germen & Cafer Türkmen Arşivi
Nâzım Hikmet’in albümü, fotoğraf sanatçısı ve akademisyen Murat Germen’in, Cafer Türkmen ile birlikte özel teknikler kullanarak sayısal ortama aktardığı fotoğraflardan oluşmaktadır. Germen’in özel izniyle kullanılan fotoğraflar telif hakkına tabidir.
Nâzım Hikmet ve Münevver.
Nâzım Hikmet ve Münevver.
Soldan sağa: Efser Berk, Sait Faik, Münevver Andaç, Peride Celal, Nâzım Hikmet. Burgazada, 1950.
Temmuz 1950. Büyükada, İstanbul.
Soldan sağa: Efser Berk, Sait Faik, Peride Celal, Nâzım Hikmet, Münevver Andaç. Burgazada, 1950.
Refik Erduran'ın 1950 yazında Büyükada'da tuttuğu evin bahçesinde, Erduran'ın objektifinden.
Refik Erduran'ın 1950 yazında Büyükada'da tuttuğu evin bahçesinde, Erduran'ın objektifinden.
Refik Erduran'ın 1950 yazında Büyükada'da tuttuğu evin bahçesinde, Erduran'ın objektifinden.
Refik Erduran'ın 1950 yazında Büyükada'da tuttuğu evin bahçesinde, Erduran'ın objektifinden.
1951 yazı, Büyükada.
1951 yazı, Büyükada.
1951 yazı, Büyükada.
1951 yazı, Büyükada.
1951 yazı, Büyükada.
1951 yazı, Büyükada.
1951 yazı, Büyükada.
1951 yazı, Büyükada.
Mühürdar Bahçesi'nde 1951 Haziranı: Münevver, Müzehher Vâ-Nû, Nâzım Hikmet, Zekeriya Sertel, Renan, arabada Memet.
Nâzım Hikmet Dinolar'ın evinde, Temmuz 1950. Caddebostan, İstanbul.
Nâzım Hikmet ve Abidin Dino, 1951. Caddebostan, İstanbul.
Nâzım Hikmet ve Abidin Dino, 1951. Caddebostan, İstanbul.

Dünya Şairi

ÖNCEKİ
5. BÖLÜM GİRİŞ

Kaçış

SONRAKİ
naziminhikayesi