[vc_row bg_check=”row-background-dark” dfd_bg_style=”image” dfd_bg_image_new=”3573″ dfd_bg_image_repeat=”no-repeat” dfd_image_bg_color=”rgba(167,162,169,0.71)” dfd_bg_image_position=”top” dfd_bg_image_size_mobile=”cover” dfd_overlay_color=”rgba(167,162,169,0.75)” dfd_overlay_pattern=”transperant” dfd_overlay_pattern_size=”1″ dfd_row_config=”full_width_content” dfd_row_parallax=”dfd-row-parallax” row_parallax_limit=”50″ css=”.vc_custom_1596825926150{margin-top: -20px !important;}”][vc_column column_bg_check=”column-background-dark”][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”300″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”250″ screen_tablet_spacer_size=”250″ screen_mobile_spacer_size=”250″][dfd_heading module_animation=”transition.slideLeftIn” enable_delimiter=”” title_google_fonts=”yes” title_custom_fonts=”font_family:Playfair%20Display%3Aregular%2Citalic%2C700%2C700italic%2C900%2C900italic” mobile_alignment=”center” style=”style_06″ title_font_options=”tag:h1|font_size:50|color:%23f4f7f5|line_height:60|letter_spacing:2|font_style_italic:1″ subtitle_font_options=”tag:h5″ heading_margin=”margin-bottom:0px;” title_responsive=”font_size_tablet:50|line_height_tablet:60|letter_spacing_tablet:2|font_size_mobile:40|line_height_mobile:55|letter_spacing_mobile:3″]Radyo Programları[/dfd_heading][dfd_button button_text=”DÜNYA ŞAİRİ” tooltip_text=”Bölüm Başına Git” tooltip_alignment=”dfd-button-tooltip-bottom” buttom_link_src=”url:https%3A%2F%2Fwww.naziminhikayesi.com%2F%23dunya-sairi|||” module_animation=”transition.slideRightIn” text_color=”#f4f7f5″ hover_text_color=”#f4f7f5″ background=”rgba(222,30,89,0.01)” hover_background=”#08090a” tooltip_color=”#ffffff” tooltip_background=”#224c70″ border=”border-style:none;|border-width:1px;border-radius:2px;|border-color:#f4f7f5;” hover_border=”border-style:none;|border-width:1px;border-radius:2px;|border-color:#de1e59;” title_custom_fonts=”font_family:Raleway%3A100%2C200%2C300%2Cregular%2C500%2C600%2C700%2C800%2C900|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” style=”style_6″ title_font_options=”font_size:14|letter_spacing:2″ padding_left=”20″ padding_right=”20″ title_google_fonts=”yes”][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”30″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”30″ screen_tablet_spacer_size=”20″ screen_mobile_spacer_size=”20″][/vc_column][/vc_row][vc_row anchor=”oku” dfd_row_responsive_enable=”dfd-row-responsive-enable” responsive_styles=”padding_left_tablet:20|padding_right_tablet:20|padding_left_mobile:20|padding_right_mobile:20″][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”40″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”40″ screen_tablet_spacer_size=”30″ screen_mobile_spacer_size=”20″][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”100″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”70″ screen_tablet_spacer_size=”60″ screen_mobile_spacer_size=”60″][vc_column_text css_animation=”slideInUp”]1950’ler Soğuk Savaş yıllarıdır ve radyo önemli bir propaganda aracıdır. Macaristan, Doğu Almanya ve Bulgaristan’da Sovyet yanlısı yayınlar yapıldığı dönemde, Nâzım Hikmet’in oyunları da radyolardan yayınlanır. Ardından edebiyat ve güncel siyaset üzerine konuşmalar yaptığı programlar gelir. 1955’te Budapeşte Radyosu’ndan yaptığı bir dizi yayında Tevfik Fikret’ten, Orhan Veli’den, Oktay Rifat’tan şiirler okur, Yaşar Kemal, Orhan Kemal gibi yazarların yapıtlarını över.[/vc_column_text][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”20″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”20″ screen_tablet_spacer_size=”20″ screen_mobile_spacer_size=”20″][vc_column_text css_animation=”slideInUp” css=”.vc_custom_1599225337629{padding-right: 3% !important;padding-left: 3% !important;}”]
E.S.: Geçen sefer söz vermiştiniz, bize gene birkaç şiir okuyacaktınız. Acaba bu sefer hangi şiirleri okuyacaksınız?
N.H.: Bu sefer bakın ne okumak istiyorum. Biliyorsunuz, bütün dünyada insanlar, milletler barış için savaşıyor. Üçüncü bir dünya harbinin dünyayı mahvetmemesi için savaşıyor. Ve bilhassa Almanların yeniden silahlandırılması aleyhine savaşıyor. Atom bombasının kullanılmaması için savaşıyor. Bu savaş mukaddes bir savaş. Ve benim aklıma bugünlerde bizim büyük Tevfik Fikret’in, Türk halkının en büyük şairlerinden birinin, harp aleyhinde yazdığı şiirlerden bir parça geliyor. Size onu okumak istiyorum:[…]
Kahramanlık… Esâsı kan, vahşet;
Beldeler çiğne, ordular mahv et;
Kes, kopar, kır, sürükle, ez, yak, yık;
Ne ‘Aman!’ bil, ne ‘Âh!’ işit, ne ‘Yazık!’;
Geçtiğin yer ölüm, elem dolsun;
Ne ekinden eser, ne ot, ne yosun;
Sönsün evler, sürünsün âileler;
Kalmasın hırpalanmadık bir yer;
Her ocak benzesin mezar taşına;
Damlar insin yetimlerin başına…
Bu ne vicdân-güdâz şenîa, ne âr;
Yere geç setvetinle, ey serdâr!
Her zafer bir harâbe, bir medfen;
Ey cihangîr, utan şu makberden!
[…]İşte bu şiiri de, bunun gibi daha birçok parçalarını da sık sık okuyorum bugünlerde ve Fikret gibi bir şairimiz var diye övünüyorum doğrusu.
Nâzım Hikmet. Konuşmalar. Adam Yayınları, 1993. 88.
[/vc_column_text][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”60″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”60″ screen_tablet_spacer_size=”60″ screen_mobile_spacer_size=”60″][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1594231748937{padding-right: 3% !important;padding-left: 3% !important;background-color: rgba(167,162,169,0.2) !important;*background-color: rgb(167,162,169) !important;}”][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”4/6″ css=”.vc_custom_1531487924229{padding-right: 2% !important;padding-left: 2% !important;}”][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”60″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”60″ screen_tablet_spacer_size=”60″ screen_mobile_spacer_size=”60″][dfd_info_box module_animation=”transition.swoopIn” icon=”dfd-icon-paper” custom_fonts=”font_family:Playfair%20Display%3Aregular%2Citalic%2C700%2C700italic%2C900%2C900italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” content_custom_fonts=”font_family:Raleway%3A100%2C200%2C300%2Cregular%2C500%2C600%2C700%2C800%2C900″ style=”style-01″ layout=”layout-06″ title=”Kayıtlar” subtitle=”Nâzım Hikmet’in Radyo Konuşmaları” title_font_options=”tag:div|font_size:40|color:%23172121|line_height:55|letter_spacing:1″ subtitle_font_options=”tag:div|font_size:15|color:%23224c70|font_style_italic:1″ font_options=”tag:div|font_size:12|color:%23666666|line_height:18|letter_spacing:1″ icon_color=”#224c70″ line_color=”#224c70″ icon_hover=”#224c70″ use_content_google_fonts=”yes” icon_size=”55″ use_google_fonts=”yes” title_responsive=”font_size_mobile:36|line_height_mobile:48|letter_spacing_mobile:1″]Budapeşte Radyosu’nda yayınlanan programların kayıtlarını Tüstav Arşivi’nden dinleyebilirsiniz.[/dfd_info_box][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”20″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”20″ screen_tablet_spacer_size=”20″ screen_mobile_spacer_size=”20″][dfd_icon_list module_animation=”transition.slideUpIn” icon_color=”#224c70″ del_height=”1″ main_style=”style-3″][dfd_icon_list_item icon=”dfd-icon-headphones2 dfd_icon_set-icon-headphones2″]Nâzım Hikmet Sait Faik’i anlatıyor[/dfd_icon_list_item][dfd_icon_list_item icon=”dfd-icon-headphones2 dfd_icon_set-icon-headphones2″]Nâzım Hikmet’in sesinden Oktay Rifat şiirleri[/dfd_icon_list_item][dfd_icon_list_item icon=”dfd-icon-headphones2 dfd_icon_set-icon-headphones2″]Nâzım Hikmet Sabahattin Ali’yi anlatıyor[/dfd_icon_list_item][/dfd_icon_list][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”60″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”60″ screen_tablet_spacer_size=”60″ screen_mobile_spacer_size=”60″][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row anchor=”oku” dfd_row_responsive_enable=”dfd-row-responsive-enable” responsive_styles=”padding_left_tablet:20|padding_right_tablet:20|padding_left_mobile:20|padding_right_mobile:20″][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”60″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”60″ screen_tablet_spacer_size=”60″ screen_mobile_spacer_size=”60″][vc_column_text css_animation=”slideInUp”]Nâzım Hikmet 1958’de İsmail Bilen tarafından Leipzig’de kurulan Bizim Radyo’da programlara başlar. Burada yıllar önce avangart bir dergi olan Resimli Ay’da birlikte çalıştığı Sabiha Sertel ve kızı Yıldız Sertel’le buluşur.[/vc_column_text][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”20″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”20″ screen_tablet_spacer_size=”20″ screen_mobile_spacer_size=”20″][vc_column_text css_animation=”slideInUp” css=”.vc_custom_1604923757998{padding-right: 3% !important;padding-left: 3% !important;}”]
Amsterdam arşivlerindeki Bizim Radyo yayınlarına ait bant çözümlerinde, haber bültenleri değil, konuşma ve diğer kısa programlar bulunmaktadır. Günümüze ulaşan 96 bant çözümünün 27’sinde Nâzım’ın adı (bazen kısaltma biçiminde) yayıncı olarak görünmektedir. Ayrıca 17 yayında da, Nâzım’a radyodaki arkadaşlarının taktıkları ‘Üstat’ lakabı bulunmaktadır. (Erdinç 1987, 102). Bu konuşmalardan bazıları önceden kaydedilmiş olabiliyordu, ama amaç mümkün olduğunca güncel olmak ve en son siyasi gelişmeleri ele almaktı. Çeşitli kereler Leipzig’e giden Nâzım’ın bu programlara katkısı genellikle kısa ve özdü, konuşmaları üç dört dakikayı, yani dört daktilo sayfasını geçmiyordu. Budapeşte’den yayın yaparken ilk başlarda mikrofon önünde biraz heyecanlansa da, çok geçmeden güveni yerine gelmiş ve dinleyicileriyle arasında bir yakınlık kurulmuştu. Dinleyicilerine, Menderes’in kontrolü altındaki meydanın balonlarını söndürmeyi amaçlayan, kısa ve vurucu cümlelerle sesleniyordu. Nâzım’ın yürüttüğü keskin bir komünist propaganda değil, dinleyicilerin mizah duygusuna ve toplumsal eşitlik özlemine hitap eden daha ince bir radyo gazeteciliğiydi.
Göksu, Saime ve Timms, Edward. Romantik Komünist. YKY, 2011. 372.
[/vc_column_text][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”100″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”100″ screen_tablet_spacer_size=”90″ screen_mobile_spacer_size=”80″][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row dfd_bg_style=”image” dfd_parallax_style=”dfd_animated_bg” dfd_bg_image_new=”2176″ dfd_overlay_color=”rgba(167,162,169,0.75)” dfd_row_config=”full_width_content_paddings” bg_type=”bg_color” css=”.vc_custom_1596810155698{padding-right: 3% !important;padding-left: 3% !important;border-radius: 2px !important;}” bg_color_value=”#f5f5f5″][vc_column][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”150″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”100″ screen_tablet_spacer_size=”100″ screen_mobile_spacer_size=”80″][vc_separator color=”custom” style=”shadow” border_width=”2″ accent_color=”#f4f7f5″][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”70″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”50″ screen_tablet_spacer_size=”30″ screen_mobile_spacer_size=”30″][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″ offset=”vc_hidden-sm vc_hidden-xs” css=”.vc_custom_1609022226615{padding-right: 5% !important;}” col_inner_shadow=”box_shadow_enable:disable|shadow_horizontal:0|shadow_vertical:15|shadow_blur:50|shadow_spread:0|box_shadow_color:rgba(0%2C0%2C0%2C0.35)” col_inner_shadow_hover=”box_shadow_enable:disable|shadow_horizontal:0|shadow_vertical:15|shadow_blur:50|shadow_spread:0|box_shadow_color:rgba(0%2C0%2C0%2C0.35)”][dfd_info_box hover_animation=”hover-up-box” module_animation=”transition.bounceIn” read_more=”box” opacity=”85″ icon=”dfd-icon-left_2″ custom_fonts=”font_family:Playfair%20Display%3Aregular%2Citalic%2C700%2C700italic%2C900%2C900italic|font_style:700%20bold%20italic%3A700%3Aitalic” style=”style-01″ title=”Oyun Yazarı” title_font_options=”tag:h2|color:%23f4f7f5″ subtitle_font_options=”tag:div|font_size:18|color:rgba(0%2C0%2C0%2C0.74)|line_height:40|letter_spacing:1|font_style_italic:1″ font_options=”tag:div” subtitle=”ÖNCEKİ” use_google_fonts=”yes” icon_hover=”#00adef” icon_color=”#224c70″ link=”url:http%3A%2F%2Fwww.naziminhikayesi.com%2F5-dunya-sairi%2Foyun-yazari|title:Oyun%20Yazar%C4%B1″ layout=”layout-04″ title_responsive=”font_size_desktop:30|line_height_desktop:40|letter_spacing_desktop:1|font_size_tablet:30|line_height_tablet:40|letter_spacing_tablet:1|font_size_mobile:30|line_height_mobile:40|letter_spacing_mobile:1″ line_hide=”yes”][/dfd_info_box][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″ css=”.vc_custom_1609022232679{border-left-width: 1px !important;padding-left: 5% !important;border-left-color: rgba(244,247,245,0.75) !important;border-left-style: inset !important;}” col_inner_shadow=”box_shadow_enable:disable|shadow_horizontal:0|shadow_vertical:15|shadow_blur:50|shadow_spread:0|box_shadow_color:rgba(0%2C0%2C0%2C0.35)” col_inner_shadow_hover=”box_shadow_enable:disable|shadow_horizontal:0|shadow_vertical:15|shadow_blur:50|shadow_spread:0|box_shadow_color:rgba(0%2C0%2C0%2C0.35)”][dfd_info_box hover_animation=”hover-up-box” module_animation=”transition.bounceIn” read_more=”box” opacity=”85″ icon=”dfd-icon-right_2″ custom_fonts=”font_family:Playfair%20Display%3Aregular%2Citalic%2C700%2C700italic%2C900%2C900italic|font_style:700%20bold%20italic%3A700%3Aitalic” style=”style-01″ title=”Vera” title_font_options=”tag:h2|color:%23f4f7f5″ subtitle_font_options=”tag:div|font_size:18|color:rgba(0%2C0%2C0%2C0.74)|line_height:40|letter_spacing:1|font_style_italic:1″ font_options=”tag:div” subtitle=”SONRAKİ” use_google_fonts=”yes” icon_hover=”#00adef” icon_color=”#224c70″ layout=”layout-05″ title_responsive=”font_size_desktop:30|line_height_desktop:40|letter_spacing_desktop:1|font_size_tablet:30|line_height_tablet:40|letter_spacing_tablet:1|font_size_mobile:30|line_height_mobile:40|letter_spacing_mobile:1″ line_hide=”yes” link=”url:http%3A%2F%2Fwww.naziminhikayesi.com%2F5-dunya-sairi%2Fvera|title:Vera”][/dfd_info_box][/vc_column_inner][/vc_row_inner][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”50″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”50″ screen_tablet_spacer_size=”30″ screen_mobile_spacer_size=”30″][vc_separator color=”custom” style=”shadow” accent_color=”#f4f7f5″][dfd_spacer screen_wide_resolution=”1280″ screen_wide_spacer_size=”150″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″ screen_normal_spacer_size=”100″ screen_tablet_spacer_size=”80″ screen_mobile_spacer_size=”80″][/vc_column][/vc_row]